torsdag 8. desember 2011

Fruestrikk:Rød- og Blånisselue str 1-2 år - Oppskrift

Tidligere har jeg lagt ut oppskrift på nisselue str 5 år, HER.
Denne gangen har jeg strikket i str 1-2 år.

Du trenger:
2 typer rødt/blått garn
Pinne nr 7.

Jeg har brukt pt2 fra Rauma
Farge: 88 (rødt)
62 (mørke rødt)


Fremgangsmåte:
Legg opp 70 masker.
Strikke rett frem og tilbake (1 rille)
Strikk 16 riller.
Fortsett å strikk riller, MEN
Fell 4 masker gjevnt fordelt på hver 4 rad,
til du har 6 masker igjen.
Trekk tråden igjennom maskene, og sy sammen på siden.
Fest løse tråder.


Toves på 40grader i maskin med litt grønnsåpe.




Voila!
1 stk rød nisselue
Bretter opp kanten i år =  str 1 år,
og bretter ned neste år = str 2 år!

Ønskes det blånisselue, brukes blått garn;)


I morra kommer endelig et nytt
Ordning och Reda- innlegg!
Det gleder hvertfall jeg meg til:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin oppskrift. Men, hvor kommer den andre rødfargen (blåfargen) inn? Strikker man med begge sammen?

Fruen sa...

Man strikker med 2 tråder garn samtidig. Enten 2 like rødfarger eller 2 forskjellige rødfarger. Samme gjelder også for blå lue:)